Szekszárdon született, Pécsett nevelkedett, gyerekkorában gordonkázni, később énekelni tanult. A szegedi egyetem matematika-fizika szakán végzett, de egyetemi évei során tevékenységét egyre inkább a zene töltötte ki, és végleg a zenei pálya, ezen belül a dirigálás mellett döntött, ezért tanulmányait a Zeneakadémián folytatta. Diplomájának megszerzésekor, 1988-ban a Szegedi Nemzeti Színház karigazgató-karmestere lett, és átvette a városi oratóriumkórus, a Vaszy Viktor Kórus vezetését.
Az 1989/90-es évadtól operaelőadások karmestere; repertoárja mára a teljes operairodalmat átfogja. 1992-ben vendég-karigazgatóként a torinói Teatro Regióban dolgozott. Gregor Józseftől (Don Pasquale, Szerelmi bájital, A varázsfuvola, koncertek) Tokody Ilonán (koncertek) át Rost Andreáig (Lammermoori Lucia, Bohémélet, koncertek) dirigálta a magyar énekesgárda legjobbjait, neves külföldi operaénekesek közül többek között 2003-ban Montserrat Caballé gálaestjének karmestere volt, 2009-ben José Cura Tosca-előadásait vezényelte.
Színházi munkája mellett 1990-től zenekari koncerteket is vezényel, mára szinte egész Európában, ezenkívül Mexikóban és Izraelben vendégszerepelt; különösen Olaszországban és Spanyolországban aktív. 1999-ben a Szegedi Szimfonikus Zenekar igazgató-karnagyává nevezték ki. A barokktól a kortárs zenéig ível repertoárja, szólistaként partnere volt többek között Ránki Dezső, Jandó Jenő, Bogányi Gergely, Perényi Miklós, Onczay Csaba, Szecsődi Ferenc, Kelemen Barnabás, Baráti Kristóf és számos jelentős külföldi művész. Együtteseivel rendszeresen vendégszerepel Nyugat-Európában, 2003-ban a spanyol királyi család húsvéti koncertjét dirigálta a Palma de Mallorca-i katedrálisban. A vezető magyar zenekarok mellett német, olasz, spanyol, portugál, román, szerb, norvég, svéd, izraeli és mexikói együtteseknél vendégszerepelt.
1980 óta rendszeres szereplője a Magyar Rádió műsorainak. CD-felvételei belga, olasz, osztrák és angol kiadóknál jelentek meg (többek között Mozart-zongoraversenyek, Dvořák versenyművei), a Hungaroton felvételeken Madarász Iván-műveket és operaáriákat dirigál.
Nevéhez fűződik többek között Lendvay Kamilló, Madarász Iván, Dubrovay László, Tóth Péter számos művének, ill. az olasz Marco Tutino egy operájának ősbemutatója és számos magyarországi bemutató. Munkásságát elismerések övezték, többek között Artisjus-díjak (1986, 2004, 2010), Vaszy Viktor-díj (1996), Szeged Kultúrájáért aranygyűrű (2001), Szegedért Emlékérem (2004), Liszt-díj (2006), Gregor József-díj (2007), A Magyar Érdemrend lovagkeresztje (2014), A Lengyel Köztársasági Érdemrend Lovagkeresztje (2016).
2008-tól a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatója, a Szegedi Szimfonikus Zenekar vezető karmestere és művészeti vezetője.
|
Dubóczky Gergely generációjának egyik legsokoldalúbb és leginnovatívabb karmestere. Dolgozott Kocsis Zoltánnal, Fischer Ivánnal, Fischer Ádámmal és Eötvös Péterrel is. Rendszeres résztvevője a hazai koncertéletnek, külföldön is fellép, emellett saját együttesével, a Budapest Sound Collectivevel mutat be egyedi, olykor összművészeti produkciókat. Matematikus diplomája megszerzése után summa cum laude végezte el a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem karmester szakát. A budapesti Zeneakadémia mellett tanulmányokat folytatott New York állambeli Bard College-ban és a bécsi Universität für Musik und Darstellende Kunst intézményében is. Fischer Ivánnal és a Budapesti Fesztiválzenekarral 2014-ben kezdődött az együttműködése, az együttesnél olyan vendégkarmesterek mellett dolgozott, mint Jaap van Zweden, Marek Janowski, Jukka-Pekka Saraste, Robin Ticciati.
Emellett számos alkalommal vezényelt koncerteket; 2016 novemberében Fischer Iván fiatal tehetségeket bemutató sorozatának első dirigense a Zeneakadémián, részt vett az együttes opera- és maraton projektjeiben, valamint 2015-ben Sosztakovics 5. szimfóniáját dirigálta. 2014-ben elnyerte a Richard Wagner Társaság ösztöndíját, melynek keretén belül Bayreuth-ban mutatkozhatott be az ösztöndíjasok gálakoncertjén. 2016-ban első díjat nyert az Atlantic Coast Nemzetközi Karmesterversenyen. 2015-től több évben is Fischer Ádám zenei munkatársa a Budapesti Wagner Napok produkcióiban. A lipcsei Gewandhausban Beethoven 9. szimfóniájával mutatkozhatott be, 2018-ban meghívást kapott a Maribori Zenei Fesztiválra. Szinte az összes jelentősebb magyar zenekart vezényelte már. 2017-2019-ig az Alba Regia Szimfonikus Zenekar vezető karmestere. 2012-től művészeti vezetője a Semmelweis Egyetem Medikus Zenekarának, 2014-től öt éven át a Bartók Béla Konzervatórium tanára és a szimfonikus zenekar vezetője. Operakarmesterként Mozart Don Giovannijával debütált, azóta Bartók, Britten, Mozart, Purcell, ifj. Johann Strauss és több kortárs zeneszerző színpadi művét is vezényelte. Visszatérő vendége a Concerto Budapest zenekarának; legutóbb 2023 márciusában Eötvös Péterrel együtt vezényelte a Müpában Charles Ives monumentális, egyszerre két karmestert foglalkoztató 4. szimfóniáját.
2014-ben megalapította a Budapest Sound Collective együttest, amelynek a kísérleti vagy összművészeti projektek létrehozása mellett fontos célja, hogy a klasszikus repertoárba tartozó műveket friss, dinamikus megközelítéssel, a 21. század kihívásait szem előtt tartva mutassa be. Az együttes nevéhez olyan bemutatók fűződnek, mint a Haydn-Esterházy-Nádler: Hét utolsó szó, az „Elemek” sorozat (CAFé Budapest), Georg Friedrich Haas: In vain (Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál) vagy a „Der letzte Mann” című Murnau-film kortárs kísérőzenével vetített előadása. Dubóczky Gergely 2023. május 1-től a Szegedi Szimfonikus Zenekar művészeti vezetője.
|